بلاگ

تعویض قطعات برج خنک کننده

تعویض قطعات برج خنک کننده

قطعاتی که برج خنک کننده یا کولینگ تاور را تشکیل می دهند، بخش های مختلفی دارند، زیرا این سیستم پیچیدگی های مخصوص به خودش را دارد و به خاطر همین باید قطعات هرکدام در جای درست خودشان قرار بگیرند تا بتوانند کارکرد سیستم را به درستی؛ به انجام برسانند.  در این مقاله قصد داریم در مورد تعویض قطعات برج خنک کننده توضیحات کامل داده و اطلاعات مفیدی را در اختیارتان قرار دهیم.
قطعات برج خنک کننده شامل چه چیزهایی می شود؟
قبل از اینکه بخواهیم در مورد تعویض این قسمت با شما صحبت کنیم، باید بگوییم که این قطعات دقیقاً چه چیزهایی هستند. این قطعات شامل اجزای اصلی مانند سیستم هوادهی، بدنه اصلی دستگاه و تجهیزات آبرسانی می شوند که اگر هر کدام درست کار نکنند، در فرایند کار کولینگ تاور مشکل ایجاد می شود. در واقع این قطعاتِ ریز و درشت اجزای اصلی کولینگ تاورها هستند.
آیا قطعات برج خنک کننده با یکدیگر متفاوت هستند؟
قطعات جانبی در هر تجهیزات صنعتی مانند کولینگ تاور بستگی به نوع دستگاه و نحوه کارایی آن دارد و همین باعث می  شود که قطعات برج خنک کننده هم با یکدیگر متفاوت باشند؛  مثلاً اجزای پاشش آب یا پاشیدن آب در کولینگ تاور مکعبی با بخش گردش آب در یک کولینگ تاور مخروطی کاملاً متفاوت است، زیرا هر دو برج های خنک کننده متفاوتی هستند.
تعویض قطعات برج خنک کننده چگونه انجام می شود؟
زمانی به تعویض قطعات کولینگ تاور می پردازند که غلظت، دما یا مواد، باعث رسوب و گرفتگی کولینگ تاور شده باشد. در چنین حالتی عملکرد برج خنک کننده دچار مشکل می  شود و همین جاست که به سراغ تعویض قطعات برج خنک کننده می روند و شروع به سرویس، شستشو یا تعمیرات می کنند ؛ زیرا برج خنک کننده به گونه ای ساخته شده که به عنوان یک منبع برودتی یا خنک کننده هوا به کار می رود و معمولا آن را به گونه ای طراحی می کنند که به صورت دائم برای شما کار کند که از طرفی هم این دستگاه به صورت دائمی با جریان ریزشی آب و جریان مکشی هوا در تماس است.

هر چه غلظت مواد محلول آب در اثر تبخیر دائم بیشتر باشد، احتمال رسوب و گرفتگی هم بیشتر خواهد شد که در چنین شرایطی هم به سراغ تعویض قطعات برج خنک کننده یا سرویس آنها می روند.
تعویض چه قطعاتی در برج خنک کننده رواج دارد؟
همان طور که بالاتر هم اشاره کردیم، اگر کولینگ تاور دچار رسوب و گرفتگی شده باشد، به سراغ تعویض قطعات می  روند که قطعات زیر را شامل می شود:

فن یا پروانه هوادهی که باعث جریان مکش یا دمش می  شود و ممکن است دچار شکستگی شود که در چنین صورتی نیاز به تعویض قطعات برج خنک کننده پیدا می کند.

المیناتور که ممکن است در معرض استهلاک یا از هم گسیختگی قرار بگیرد.
نازل های پاشش یا همان اسپری آب که همان افشانه برج خنک کننده هستند و ممکن است دچار رسوب و گرفتگی شوند که کارایی برج خنک کننده را ضعیف خواهند کرد.
کَلِگی توزیع آب که باعث پخشِ آب به صورت چرخشی می شود و یک فایبرگلاس مدور است که از جنس آلومینیوم برنج یا پلیمر می باشد و دو قسمت ثابت و گرداننده دارد که باز هم ممکن است دچار رسوب گرفتگی و عدم چرخش صحیح باشد.
انتقال قدرت یا کاهش دور که مجموعه ای از قطعات را شامل می شود که شامل بلبرینگ کف گرد؛ شافت انتقال قدرت، پولی، فولی موتور و تسمه است که همه اینها به صورت یک مجموعه در کنار هم کار می کنند و ممکن است نوع حرکت قطعه دچار مشکل شده باشد.

قطعات بدنه فایبرگلاس هم ممکن است با گذشتِ زمان؛ نیاز به تعمیر یا تعویض قطعات برج خنک کننده داشته باشند و کاراییی شان را بعد از مدتی از دست بدهند.

کلام آخر
دستگاه برج خنک کننده مانند هر دستگاه دیگری طول عمر مشخصی دارد؛ البته طول عمر این دستگاه بسیار بالاست اما به هر حال هر کدام از این قطعه ها ممکن است در طول زمان؛ دچار مشکل رسوب یا گرفتگی شوند که در چنین حالتی نیاز به تعویض قطعات برج خنک کننده دارند تا دستگاه بتواند کار خودش را به بهترین شکل ممکن انجام دهد که خوشبختانه می توانید از سایت رسام سرما نیز این قطعات را با خیالی آسوده خریداری کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش های موردنیاز علامت گذاری شده اند *