بلاگ

چگونگی تعیین ظرفیت برج خنک کننده

عملکرد برج خنک کننده مدل سانتریفیوژ در صنعت

چگونگی تعیین ظرفیت برج خنک کننده :زمانی که می خواهید برج خنک کننده تهیه کنید، عوامل مهمی هستند که باید به آنها توجه داشته باشید. یکی از عوامل مهمی که در کولینگ تاور تاثیر گذاری زیادی دارد، ظرفیت برج خنک کننده است. در این مقاله تصمیم گرفتیم که راجع به چگونگی تعیین ظرفیت برج خنک کننده با شما صحبت کرده و اطلاعات مفیدی را در اختیارتان قرار دهیم. با ما همراه باشید و این قسمت را از دست ندهید.

آیا می توان محاسبه ظرفیت برج خنک کننده را به صورت سر انگشتی انجام داد؟
با توجه به تجربیاتی که وجود دارد، سازندگان مختلفِ کولینگ تاور، سیستم های خنک کاری را به گونه ای طراحی کرده اند که توان آن ها در چیلرهای تراکمی ۳۰ درصد بیشتر از توان چیلر و در چیلر های جذبی هم دو برابر توان چیلرهای معمولی است. در مورد تعیین ظرفیت برج خنک کننده باید بگوییم که دلیل انتخاب اصلی این ضرایب به خاطر نوع عملکرد چیلر های تراکمی و جذبی است. ضریب عملکرد چیلر های جذبی به عنوان یک ماشین حرارتی معمولاً کمتر از یک است؛ اما در چیلرهای تراکمی به عدد ۳ هم می رسد.

در نتیجه متوجه شدید که برای تعیین ظرفیت باید توان چیلر جذبی را دو برابر کنید تا بتوانید ظرفیت مورد نیاز برج خنک کننده را به دست بیاورید. همچنین برای به دست آوردن ظرفیت کولینگ تاور در حالت کنونی باید توان تراکمی را ضربدر عدد ۱.۳ کنید.

شاید این مقادیر دقیق و مشخص نباشد؛ اما یک ذهنیتی در اختیار شما قرار می دهد تا بتوانید فرایند خنک سازی را به بهترین شکل ممکن محاسبه کرده و دچار مشکل نشوید.
چه پارامتر هایی را باید برای تعیین ظرفیت برج خنک کننده در نظر بگیریم؟
پارامترهای مختلفی برای تعیین ظرفیت مورد استفاده قرار می گیرد. اگر شما بخواهید ظرفیت و توان برج خنک کننده را مد نظر قرار دهید، نیازمند سه پارامتر اساسی و اصلی هستید که شامل موارد زیر می باشد:

نرخ جریان که همان دبی آب گذرنده است که می  توانید آن را از کاتالوگ چیلر هم به دست بیاورید و سرمایش که با آن اختلاف دمای آب ورودی و خروجی برج خنک کننده محسوب می شود. در چنین حالتی دمای آب ورودی و خروجی مورد نیاز که در کاتالوگ مطرح شده است را به دست می  آورید که معمولا اختلاف دمای آنها ۱۰ درجه است که بر حسب درجه سانتیگراد به صورت زیر محاسبه خواهد شد:

℉=۱.۸ ℃+۳۲ ⟹ ℃=۰.۵۵ ℉-۳۲

T (℃)= ۰.۵۵ ×۱۰℉=۵.۵

سومین پارامتری که در تعیین ظرفیت برج خنک کننده اهمیت زیادی دارد و باید آن را مد نظر قرار داد، دمای هوای منطقه جغرافیایی مورد نظر است. هر چقدر که دمای محیط بالاتر باشد، شما نیاز به توان بالاتری برای برج خنک کننده دارید که می توانید آن را از اطلاعات سازمان هواشناسی هر منطقه به دست بیاورید.

علاوه بر دمای هوا؛ رطوبت هم یک عامل مهم در تعیین ظرفیت برج خنک کننده یا کولینگ تاور محسوب می  شود؛ یعنی اگر شما در منطقه ای زندگی می کنید که رطوبت بالاست، عمل تبخیر سخت تر از مناطق خشک اتفاق می  افتد و در نتیجه عملیات مربوط به خنک سازی که با تبخیر همراه است، نیازمند توان بالاتری در برج خنک کننده است که باید تامین شود.
آیا می توان با استفاده از نرم افزار محاسبات را انجام داد؟
بله خوشبختانه  تکنولوژی و علم و پیشرفت کرده است و شما می توانید از طریق نرم افزار تعیین ظرفیت برج خنک کننده را به راحتی انجام دهید. در واقع اگر این کار از طریق نرم افزار انجام دهید، قطعاً کارتان سریع تر و بهتر پیش خواهد رفت و می توانید راحت تر و دقیق تر ظرفیت هر کولینگ تاور را اندازه بگیرید.
کلام آخر
با وجود همه اطلاعاتی که از این مقاله به دست آوردید، متوجه شدید که تعیین ظرفیت برج خنک کننده یا کولینگ تاور چگونه است. اگر بتوانید ظرفیت  ها را درست محاسبه کنید، قطعاً می  توانید راندمان کار دستگاه را هم بالا ببرید؛ اما همه این ها در صورتی اتفاق می افتد که شما کولینگ تاور اصل، اورجینال و باکیفیت خریداری کرده باشید که سایت رسام سرما در این زمینه به شما کمک می  کند و دستگاه  های کاملا اورجینال را در اختیارتان قرار می دهد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش های موردنیاز علامت گذاری شده اند *