بلاگ

پکینگ برج خنک کننده چیست ؟ آشنایی با انواع پکینگ برج خنک کننده

پکینگ برج خنک کننده چیست

کولینگ تاور دارای قسمت های مختلفی می باشد که مهم ترین قسمت آن پکینگ برج خنک کننده است که وظیفه آن ایجاد سطحی به منظور تبادل گرما می باشد. در واقع این سطح را برای تبادل انرژی آب داغ و سطح خنک ایجاد می کند. هر چه سطح خنک کننده بیشتر باشد تاثیر آن در عملکرد سیستم بیشتر خواهد بود. در ین پست می خواهیم به این سوال که پکینگ برج خنک کننده چیست پاسخ دهیم، پس تا انتهای مقاله با رسام سرما همراه باشید.

کارایی پکینگ زمانی مشخص می شود که سیستم دچار رسوب و گرفتگی گردد. در این زمان سطح تبادل گرما پایین آمده و به همین ترتیب راندمان سیستم کاهش می یابد. پکینگ باعث ایجاد سطح مفید به منظور تبادل گرما می شود.
مدل های مختلف پکینگ برج خنک کننده
پکینگ های مورد استفاده به دو مدل لانه زبوری(فیلمی) و اسپلش یا پاششی می باشد. همانطور که از اسم ها برداشت می شود، نوع لانه زنبوری یا فیلمی سطح آب را مانند لایه های نازک ایجاد می کند که سطح به وجود آمده زیاد است و مدل اسپلش قطرات آب را به ذرات ریزتر تبدیل می کند و باعث تماس آن ها با هوا می گردد.

با توجه به این کارایی مشخص است که سطح ایجاد شده در مدل لانه زنبوری بیشتر است اما رسوب گذاری بیشتری هم دارد، مدل اسپلش سطح تماس کمتری ایجاد کرده اما رسوب کمتری به جا می گذارد. رسوب زدایی در پکینگ برج خنک کننده اسپلش ساده تر از نوع لانه زنبوری یا فیلمی انجام می شود.
انواع مختلف پکینگ برج خنک کننده چیست؟
پکینگ فیلمی یا لانه زنبوری
این پکینگ به دلیل ظاهر شش گوشه ای که دارد به نام لانه زنبوری معروف است. این قطعه آب را به صورت لایه ای در جریان قرار میدهد و باعث تبادل حرارت می شود. جنس این قطعه pvc  و پلی پروپلین می باشد. از آنجایی که پی وی سی مقرون به صرفه است این جنس بیشتر مورد استفاده قرار می گیرد. این قطعه را با توجه به فاصله بین لایه های مورب در گریدها و دسته های مختلف جا می دهند. که هر چه گرید پایین تر باشد سطح مخصوص ایجاد شده بیشتر است. بنابراین پایین بودن گرید به منظور بالا بودن کیفیت آن است.

بیشترین استفاده از گام ۱۴ و ۱۹ این پکینگ می باشد.

استفاده از پکینگ برج خنک کننده  لانه زنبوری pp به دلیل مقاومت بالاتر نسبت به pvc  و قابلیت اسید شویی، استفاده از جوش ها به جای چسب و طول عمر بیشتر نسبت به پی وی سی پیشنهاد شده و بیشتر از این جنس استفاده میشود.

تعمیرات پكينگ برج خنک کننده
پکینگ اسپلش کولینگ تاور
این پکینگ برج خنک کننده بیشتری استفاده را در کولینگ تاور دارد. با توجه به اینکه قطرات آبی که روی آن می ریزد را ریزتر می کند، قطرات آب داغ را نیز ریزتر کرده و سبب تبادل آن با هوای خنک می شود و به همین صورت دما را کاهش می دهد. این نوع پکینگ تیز به شکل بلوکی می باشد و اتصالات پین نرو مادگی دارند. جنس این قطعه پلی پروپلین می باشد. این قطعه سبک بوده و جابجایی آن آسان می باشد، رسوب زدایی با اسید شویی انجام پذیر است، نسبت به قطعات دیگر رسوب کمتری می گیرد و می تواند تا دمای ۹۵ درجه را تحمل کند.
پکینگ برج خنک کننده استکانی
این نوع پکینگ به منظور جریان مخالف و متقاطع مورد استفاده قرار می گیرد. پکینگ استکانی به صورت رندوم در محفظه خنک کننده قرار می گیرد و آب را بجهات مختلف پراکنده می کند.

این متریال به شکل استوانه دارای ۱۲ پره می باشد و قطرهای ۱ تا ۳ سانتی متری دارد. رسوب زدایی این نمونه بسیار ساده است و به طور کلی نسبت به باقی پکینگ ها رسوب کمتری می گیرد، در برابر آب با دمای بالا عملکرد مناسبی دارد، تعویض و جابجایی آن بسیار آسان است.
پکینگ برج خنک کننده شانه تخم مرغی
این پکینگ ظاهری به شکل شانه تخم مرغ دارد و قسمت های آن دایره های برآمده می باشد. معمولا به عنوان خنک کننده متقاطع کاربرد دارد و از رایج ترین پکینگ های کولینگ تاور می باشد. این پکینگ را به صورت ساده و یا قطره گیر تولید می کنند. شکل ساده آن مانند پوشال های شانه تخم مرغی می باشند و قسمت های مختلف به صورت نرو مادگی و با استفاده از چسب به هم متصل می شوند.

از دلایل استفاده از این پکینگ برج خنک کننده می توان نصب آسان، ایجاد سطح ویژه، عدم استفاده از قطره گیر، کاهش هزینه ها، مقاومت در برابر رسوب گیری، تحمل دمای آب ۶۵ درجه و قابلیت آنتی باکتریایی را نام برد. در این پست به این سوال که پکینگ برج خنک کننده چیست پاسخ دادیم و انواع پکینگ را به شما معرفی کردیم. برای سفارش محصول با کارشناسان ما در تما سباشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش های موردنیاز علامت گذاری شده اند *