بلاگ

نحوه کار کولینگ تاور به چه صورت است؟

نحوه کار کولینگ تاور به چه صورت است؟

نحوه کار کولینگ تاور (cooling tower) بسته به نوع آن متفاوت است، اما به  طور کلی این دستگاه برای خنک کردن آب در کارخانه های صنعتی استفاده می  شود. به  طور دقیق  تر طرز کار این دستگاه بر اساس ارتباطات بین آب  و هوا است و تفاوت عمده ی انواع کولینگ تاور به نحوه برقراری ارتباط بین آب  و هوا بر می  گردد.

 

 

خوب است بدانید که این ارتباط و تماس می  تواند به  صورت مستقیم و در یک سامانه باز و یا به  صورت غیر مستقیم در یک سامانه بسته انجام شود. یکی از مهم  ترین وظایف این دستگاه ها انتقال گرمای آب به  وسیله ی تبخیر به هوا است. به بیان ساده  تر از این دستگاه برای کاهش دمای آب خروجی استفاده می  شود.

 

 

البته بسته به استفاده این دستگاه  در هر منطقه دمای آب خروجی تفاوت دارد، اما به  طور کلی همواره دمای آب خارج  شده تنها کمی بالاتر از دمای هوای مرطوب آن محیط است.

در شهری مانند تبریز دمای هوای مناطق ۱۷ درجه سانتی  گراد می  باشد، بنابراین دمای آب خروجی از کولینگ تاور می  تواند تا ۲۰ درجه سانتی  گراد باشد.

 

دلیل استفاده از این دستگاه از بین بردن گرمای اضافی تجهیزات به وسیله سرد کردن آب می  باشد. بنابراین می توان اساس کارکرد این دستگاه را به کولر تشبیه کرد.
تفاوت نحوه کار کولینگ تاور و کولر های معمولی
نوع کارکرد کولر به این صورت است که آب بر روی پوشال  ها ریخته می  شود، در نتیجه رطوبت افزایش پیدا می کند و هوای خروجی خنک  تر خواهد شد که البته عملکرد برج های خنک کننده به  صورت معکوس می باشد.

 

 

چگونه می  توانیم از عملکرد صحیح و نحوه کار کولینگ تاور اطمینان پیدا کنیم؟
 

 

از آن جایی  که این دستگاه در کارخانه  های صنعتی عضوی حیاتی می  باشد، اطمینان از عملکرد صحیح آن تنها به وسیله برخی از شاخص  ها صورت می  پذیرد.

این شاخص  ها عبارتند از:

 

تفاوت ۳ الی ۵ درجه  ای دمای آب خروجی با دمای هوای مرطوب آن منطقه

 

کاهش ۵  تا ۱۰ درجه  ای دمای آب در منیفولد ورودی و خروجی برج های خنک  کننده

 

ماکزیمم شدت صوت خروجی تا ۸۰ دسی  بل از فاصله یک  متری

 

چک کردن متداول شاخص  های گفته  شده می  تواند به شما کمک کند تا از عملکرد صحیح برج خنک  کننده اطمینان حاصل کنید. همچنین وجود هر گونه تغییراتی در شاخص  ها به  معنای بروز مشکل در بخش  های داخلی و یا کمبود ظرفیت می  باشد.

 

برای مثال هر زمان که لرزش و صدای تولیدی دستگاه در فاصله یک  متری بیشتر از میزان گفته  شده ی ۸۰ دسی  بل  باشد، این موضوع نشان  دهنده ی عدم کیفیت آن و یا عدم کارکرد صحیح یکی از اجزا می  باشد.

 

بنابراین پیشنهاد می  کنیم نسبت به نوع کارکرد و نحوه کار کولینگ تاور حساس باشید تا در زمان بروز مشکل و خرابی در سریع  ترین زمان ممکن نسبت  به تعمیر یا تعویض قطعات آن اقدامات لازم را انجام دهید تا از هزینه های اضافی تعمیرات و مشکلات شدید تر جلوگیری کنید.

 

 
نحوه کارکرد کولینگ تاور و یا انواع نحوه کار کولینگ تاور به چه صورت است؟
 

 
انواع نحوه کار کولینگ تاور یا برج خنک کننده بر اساس نوع جریان هواد
 

برج  های خنک  کننده بسته به نوع جریان هوادهی به ۳ دسته اتمسفریک، جریان اجباری و جریان القایی تقسیم می  شوند. در نوع اتمسفریک دستگاه به

وسیله هوای طبیعی محیط اطراف، آب را سرد می  کند اما نحوه کار کولینگ تاور در نوع جریان اجباری و القایی فرق می کند و آب به وسیله یک فن و یا پروانه سرد می  شود.

 
انواع نحوه کار کولینگ تاور  یا برج خنک کننده بر اساس طرز خنک کردن آب
 

 

انواع برج  های خنک  کننده بسته به نوع مدار گردشی آب به ۲ دسته مدار باز و مدار بسته تقسیم می  شوند. در نوع مدار بسته برای کاهش دمای آب بین آب گرم و هوای سرد ارتباط غیر مستقیم وجود دارد. همچنین در نوع مدار باز آب با هوای اطراف ارتباط مستقیم دارد. در نهایت در هر دو مدل هدف کاهش میزان دمای آب خروجی می  باشد که در هر کدام به دو شکل متفاوت انجام می  شود.

 

البته لازم است این نکته را بگویم که علاوه  بر نحوه عملکردقیمت تفاوت دیگری نیز وجود دارد که مربوط به نحوه کار کولینگ تاور یا برج های خنک  کننده مدار بسته نسبت  به نوع مدار باز می  باشد.

این  موضوع به دلیل استفاده از کویل  های مسی در برج های خنک  کننده مدار بسته است که باعث شده تا تفاوت قیمتی سه برابری پیدا کند.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش های موردنیاز علامت گذاری شده اند *