بلاگ

برج خنک کننده جریان مکانیکی چگونه کار می کند؟

احتمالاً خیلی از شما با برج خنک کننده آشنایی دارید. همانطور که می  دانید کولینگ تاور یا برج خنک کننده یکی از دستگاه های بسیار رایجی است که در صنعت و کارخانجات مختلف از آن استفاده می  کنند. در واقع ماهیت استفاده از برج های خنک کننده این است که محیط اطراف را خنک می کند و باعث کاهش دمای دستگاه های کارخانه هایی می شود که در طول روز مدام در حال کار کردن هستند و به مرور دچار آسیب خواهند شد. در این مقاله تصمیم گرفتیم راجع به کارکرد برج خنک کننده جریان مکانیکی با شما صحبت کنیم که یکی از مهم ترین انواع کولینگ تاور ها هستند و اطلاعات مفیدی را در اختیارتان قرار دهیم.
برج خنک کننده جریان مکانیکی چیست؟
قبل از اینکه بخواهیم راجع به کارکرد این برج ها توضیحات کاملی را ارائه دهیم، اول باید تعریف دقیقی از آن ها داشته باشیم. در واقع این برج  ها وسیله هایی هستند که هوا را از طریق یک یا چند فن به جریان می اندازند و در شرایط مختلف جوی و آب و هوایی عملکرد مطمئنی از خودشان نشان می دهند. داخل آنها فن قرار گرفته که می تواند میزان دبی هوا در برج خنک کننده را تغییر بدهد و باعث شود که شرایط جوی مختلف و بار حرارتی آنها خنثی شود. اگر فن در ناحیه خروج هوا قرار بگیرد، به این دستگاه ها برج خنک کننده جریان مکانیکی القایی می گویند؛ اما اگر در ناحیه ورودی قرار بگیرد، به آن کولینگ تاور جریان مکانیکی اجباری گفته می شود.
ویژگی های برج خنک کننده جریان مکانیکی
داشتن اطلاعات در مورد ویژگی  های کولینگ تاور های مختلف به اندازه اطلاعات در مورد کارکرد برج خنک کننده جریان مکانیکی اهمیت دارد. این برج  ها همان طور که پیش از این هم گفتیم، یک یا چند فن دارند که جریان هوا در آنها به کار می  افتد و یک نیروی محرک در آنها وجود دارد که نیروی پروانه ها را به وسیله الکتروموتور تامین کرده و آب و هوا را به سمت داخل مکش می کنند که برعکس برج خنک کننده القایی است که هوا را به سمت خارج می فرستد.

کارکرد برج خنک کننده مکانیکی به چه صورت است؟
اگر بخواهیم در مورد کارکرد مهم این برج ها توضیح دهیم که البته جزء مزیت آنها هم محسوب می شود، باید بگوییم که آن ها سازه و پیکر بسیار کوچکی دارند و در نتیجه اگر می خواهید در یک فضای کوچک از کولینگ تاور استفاده کنید، حتما باید به سراغ این برج ها بروید، زیرا فضای بسیار کمی را اشغال می کند؛ اما راندمان و عملکرد بسیار بالایی دارد.

یکی دیگر از مهم ترین ویژگی و کارکرد آنها این است که نسبت به شرایط جوی و آب و هوایی کاملاً مقاوم بوده و خیالتان از این بابت راحت خواهد بود.
این برج های خنک کننده چه تفاوتی با دیگر کولینگ تاور ها دارند؟
کارکرد این برج خنک کننده با برج خنک کننده جریان طبیعی متفاوت است. از طرفی ویژگی  های آنها هم متفاوت خواهد بود؛ مثلاً اولین تفاوت این است که این کولینگ تاور ها سازه های کوچک تری دارند و عملکرد پایدارتری در برابر تغییرات جوی و آب و هوابی از خودشان نشان می دهند. 

تفاوت دومشان این است که از الکتروموتور برای به حرکت درآوردن فن استفاده می  کنند؛ در صورتی که برج خنک کننده جریان طبیعی نیاز به برق دارد تا بتواند کارش را به درستی انجام دهد؛ البته ساخت برج های خنک کننده جریان مکانیکی با پیشرفت تکنولوژی افزایش پیدا کرده، زیرا الکتروموتور ها و پروانه ها بیشتر مورد استفاده قرار گرفته اند و به خاطر همین؛ اکثر کولینگ تاور هایی که امروزه تولید می  شوند؛ از نوع جریان مکانیکی هستند.

کلام آخر
در این مقاله با کارکرد این برج های خنک کننده آشنا شدید و متوجه شدید که وجود آن ها در صنعت چقدر اهمیت دارد. این برج های خنک کننده یا همان کولینگ تاور ها جزء ابزارآلاتی هستند که باید خیلی در خریدشان دقت کنید که سایت رسام سرما هم در این زمینه به شما کمک بسیار زیادی کرده و باعث می شود تا از محصولات فیک خریداری نکنید و بتوانید محصولات اورجینال و اصل را برای کارخانجات و صنایع خود خریداری کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش های موردنیاز علامت گذاری شده اند *