بلاگ

برج خنک کننده هیبریدی و نحوه عملکرد آن

برج خنک کننده هیبریدی و نحوه عملکرد آن همانطور که می دانید برج های خنک کننده انواع مختلفی دارند و هر کدام اقدامات متفاوتی را انجام می  دهند. در این مقاله تصمیم گرفتیم تا راجع به یکی از رایج ترین برج ها به نام برج خنک کننده  و عملکرد آن توضیح کاملی دهیم که می تواند عاملی برای جلوگیری از هدر رفت آب باشد.
برج خنک کننده هیبریدی چیست؟
به طور کل وظیفه  ی برج خنک کننده کاهش دمای آب می باشد؛ اما اگر بخواهیم به طور خاص برج هیبریدی را تعریف کنیم، باید بگوییم که این نوع برج همزمان از دو دستگاه برج های خنک کننده خشک و برج خنک کننده مرطوب تشکیل می شود که در قسمت بالا قسمت خشک و در پایین قسمت مرطوب قرار گرفته است که باعث می  شود تبخیر و اتلاف آب کاهش پیدا کند. همین باعث کاهش مصرف آب و مصرف برق نیز خواهد شد. این برج  ها ارتفاع بسیار بلندی داشته و سیستم لوله کشی آنها بسیار دقیق است.

این برج های خنک کننده چه ویژگی های متفاوتی دارند؟
اگر بخواهیم راجع به برج خنک کننده هیبریدی یا کولینگ تاور هیبریدی و ویژگی های آن صحبت کنیم، باید بگوییم که پروانه داخل این دستگاه در قسمت فوقانی نصب شده است که باعث می  شود در ارتفاع برج هوا به جریان بیفتد؛ همچنین در قسمت خشک هم یک مسیری از کویل قرار گرفته است که آب داخل سیستم در آن به جریان در می آید و باعث می شود تا هوا همزمان از روی کویل ها عبور کند و دمای آب تا نزدیک به دمای خشکی هم کاهش پیدا کند؛ سپس همین آب در قسمت پایین برج اسپری می شود و مکانیزم تبخیر اتفاق می  افتد و نزدیک به دمای مرطوب می شود و همین؛ عاملی خواهد بود که از قسمت حوضچه برج خنک کننده، عملکرد پمپ اتفاق بیفتد.

البته انواع دیگری از برج خنک کننده هیبریدی هم وجود دارد که در آن آب داغ وارد کویل می شود که در قسمت فوقانی قرار گرفته و فقط جریان هوا از آن عبور می کند و هیچ آبی روی آن پاشیده نخواهد شد.

تفاوت این دو برج خنک کننده هیبریدی این است که آب بعد از اینکه به نزدیک دمای خشک و بدون رطوبت می رسد، کویلِ اول و خشک را ترک می کند و وارد کویل دوم می شود که در این مرحله، آب روی کویل ها پاشیده شده و دمای آن نزدیک به دمای هوای مرطوب می گردد. همزمان هوای بیرون هم از ناحیه زیر دستگاه وارد می شود و از روی هر دو کویل عبور می کند و در نهایت از قسمت بالا خارج می گردد.
مزیت استفاده از برج خنک کننده هیبریدی چیست؟
از مهم ترین مزیت های این نوع برج ؛ این است که مصرف آب را کاهش داده؛ همچنین در مصرف برق هم صرفه جویی خواهد شد.

از طرفی شما با کاهش خروج بخار روبرو هستید که باعث می شود در هوای مرطوب و سرد زمستان عاملی برای جلوگیری از یخ زدن و آلودگی محیطی باشد.

همچنین عاملی برای حذف بخار در مناطق شهری؛ مناطق صنعتی و نزدیک به جاده هایی است که احتمالِ انجماد و یخ زدگی در آن ها وجود دارد.
از کولینگ تاور هیبریدی در کجا استفاده می کنند؟
کاربرد کولینک تاور یا برج خنک کننده هیبریدی در صنایعِ مختلفی است و در جایی به کار می رود که دمای آب ورودی بالاتر از دمای خشک محیط باشد. از طرفی باید در جاهایی استفاده شود که نیاز به آب سرد با دمای پایین تر از دمای خشک محیط؛ یعنی نزدیک به دمای مرطوب وجود داشته باشد و به طور کل کاربرد آن در صنایع زیر است:
صنایع شیمیایی
صنعت پتروشیمی
صنایع انرژی
متالوژی و مهندسی صنایع
صنعت لاستیک
صنعت پلاستیک
صنعت کاغذ
صنعت تولید مربوط به پردازش مواد غذایی یا پالایشگاه  های شکر
کلام آخر
طبق توضیحاتی که برایتان ارائه دادیم، متوجه شدید که برج خنک  کننده هیبریدی یکی از برج هایی است که در صنعت کاربرد بسیار زیادی دارد، زیرا با مزیتی مثل کاهش مصرف آب و برق مواجه خواهید شد.  مهم تر از همه اینکه عملکردش بسیار تخصصی است؛ البته همه اینها به شرطی اتفاق می افتد که شما این برج های خنک کننده را از یک منبع امن و درست خریداری کنید که سایت رسام سرما این امکان را در اختیار شما قرار می دهد تا بتوانید خرید امنی داشته باشید تا بعدا از این کارتان پشیمان نشوید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش های موردنیاز علامت گذاری شده اند *