بلاگ

سیستم خنک کننده مدار بسته ، همه چیز درباره برج خنک کننده

سیستم خنک کننده مدار بسته

سیستم خنک کننده مدار بسته که در صنایع مورد استفاده قرار می گیرند؛ از نظر عملکرد و شکل به انواع مختلفی تقسیم بندی می شوند. از برج هایی که در صنایع پر خطر و مهم کاربرد بسیاری دارد، می توان برج خنک کننده مدار بسته را نام برد. تفاوت اصلی برج خنک کننده مدار بسته با دیگر دستگاه ها این است که دارای تجهیزی به نام کویل است. این تجهیز باعث خنک کنندگی مایعات و سیالات در سیستم خنک کننده مدار بسته می شود.

برای این که بیشتر با ساز و کار برج خنک کننده مدار بسته آشنا شوید؛ حتما این مقاله را دنبال کنید. چرا که اطلاعات بسیاری را در زمینه ی سیستم خنک کننده مداربسته در اختیار شما قرار می دهد.
انواع سیستم خنک کننده مدار بسته
سیستم خنک کننده از نظر عملکرد خنک کنندگی سیالات و مایعات به دو دسته، سیستم خنک کننده مدار بسته خشک و  هیبریدی تقسیم می شود. در سیستم خنک کننده خشک، فرآیند خنک سازی سیالات به وسیله ی هوا صورت می گیرد. این برج دارای دو بخش اصلی می باشد. وظیفه ی بخش اول هوا رسانی به محیط فرآیند می باشد. وظیفه بخش دوم نیز ایجاد سطح مناسب برای انتقال حرارت به کویل برودتی است. کویلی که در برج خنک کننده مدار بسته  خشک مورد استفاده قرار می گیرد؛ بیشتر از نوع فین دار است.

نوع دیگر، برج خنک کننده مدار بسته هیبریدی است. این برج ترکیبی از برج خنک کننده مرطوب و خشک می باشد. عملکرد این برج در فصول سال متفاوت است. در فصول سرد به شکل برج خنک کننده مدار بسته با کمک سیکل پاشش آب کمکی، به فرآیند خنک کنندگی می پردازد و در فصول گرم نیز به وسیله هوا آبی که در کویل ها در جریان می باشد را خنک می کند.
مزایای برج خنک کننده یا سیستم خنک کننده مدار بسته
کولینگ تاور مدار بسته دارای مزایای بسیاری می باشد. هر یک از این مزایای در بالا بودن راندمان خروجی این دستگاه نقش به سزایی ایفا می کنند.

 

مصرف آب کم

رسوب پذیری و رسوب گذاری کم

کاهش دمای آب سرد بدون نیاز به سیکل پاششی

عدم نیاز به تجهیزات جانبی برای تصفیه ی آب برج خنک کننده

افزایش دوره تعمیر و نگهداری

افزایش راندمان و بازدهی برج خنک کننده

و…

 

نحوه عملکرد سیستم خنک کننده
آشنایی کامل با عملکرد  این سیستم موجب می شود، که شما راندمان بالایی از برج دریافت کنید. به همین خاطر برای موفقیت در صنایع بایستی در مورد عملکرد برج خنک کننده مدار بسته اطلاعات مفیدی به دست بیاورید. عملکرد این سیستم  به این صورت است که با ورود سیال به کویل سرمایشی، آب و هوا ی موجود در برج به صورت غیر مستقیم به خنک سازی سیال یا مایع موجود در کویل می شوند.

برای بالا بردن سطح تماس در سیستم خنک کننده از کویل فن دار استفاده می شود؛ تا راندمان برج افزایش یابد. یکی از اجزای اصلی برج خنک کننده که در فرایند خنک سازی سیالات و مایعات نقش بسیاری را ایفا می کند؛ کویل می باشد. کویل که در این دستگاه به کار می رود، دارای انواع مختلفی است.

 

انواع کویل در سیستم خنک کننده
شناخت کویل ها و کسب اطلاعات در مورد آن ها موجب شده شما محصولی انتخاب کنید، که راندمان برج خنک کننده  تان را بالا می برد. از پر مصرف ترین کویل ها که امروزه کاربرد بالایی را در صنایع به خود اختصاص داده به صورت زیر است:
کویل سرمایشی مسی:
پر مصرف ترین فلزی که در صنایع تولید دستگاه های تهویه و خنک کننده به کار می رود، مس می باشد. امروزه کویل های سرمایشی نیز با این فلز تولید می شوند. چرا که ضریب نفوذ حرارتی کویل های مسی بالا می باشد. همین عامل باعث بالا رفتن بازده ی خروجی برج ها می شود.
کویل استنلس استیل گرد L ۳۱۶:
گرد L۳۱۶ از مواد مرغوب می باشد، که در بیشتر کویل های استیل مورد استفاده قرار می گیرد. این کویل ها که از جنس گرد L۳۱۶ می باشند، از مقاومت و استحکام بالایی در برابر رطوبت و رسوب برخوردارند. به همین علت در صنعت اسید شویی از سیستمی که دارای این گونه کویل می باشد؛ بهره می گیرند.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش های موردنیاز علامت گذاری شده اند *