بلاگ

برج خنک کننده مکانیکی و طبیعی ، همه چیز درباره برج خنک کننده

برج خنک کننده مکانیکی رسام سرما

برج خنک کننده مکانیکی که با نام برج خنک کن نیز شناخته می شود (به انگلیسی Cooling tower) در جهت دفع حرارت زاید آب مورد استفاده در چگالنده به جو کاربرد دارد. این فعالیت با استفاده از تبادل حرارتی با هوا صورت می گیرد. در این فرایند معمولا تبخیر آب اتفاق می افتد که طی آن حرارتی که در یک واحد شیمیایی تشکیل شده بود، دفع می گردد. بدین ترتیب دمای سیال سرویس می تواند تا دمای حباب مرطوب هوا کاهش پیدا کند.

البته قابل ذکر است که برج های خنک کننده ای نیز وجود دارند که چرخه ای بسته در آن ها قرار گرفته و با نام برج خنک کن خشک شناخته می شوند. در این دستگاه ها فرایند کاهش دمای سیال سرویس تا حدی قابل انجام است که دما به نزدیکی دمای حباب خشک هوا برسد.
کاربرد برج خنک کننده مکانیکی و طبیعی
از دستگاه های کولینگ تاور در مکان های مختلف از جمله سیستم های تهویه مطبوع، پالایشگاه ها، نیروگاه ها و… استفاده می شود تا فرایند های سرد سازی در آن ها صورت گیرد. سیستم هایی که برج های خنک کننده در آن ها تعبیه می شود، در نیروگاه  های حرارتی، سیستم های اچ  وی  ای  سی، واحد های پالایشگاهی، پتروشیمیایی و دیگر واحد های شیمیایی همانند آن ها، به چشم می خورد. استفاده از آن ها به این دلیل است که ساختمان های مربوطه به صورت مطلوب تهویه شوند.

برج  های خنک  کننده مکانیکی را می توان بر اساس نوع تماس هوا با آب و مکانیسم های جا به جایی طبیعی و جا به جایی اجباری در دسته های مختلف قرار داد. برخی از این دسته ها نیز، به دلیل دارا بودن اندازه و ابعاد مختلف، تقسیم بندی می شوند. تعدادی از برج های خنک کننده کوچک هستند و جزو مدل های پشت بامی به حساب می آیند که در ساختمان های مسکونی استفاده می شوند. یکی از انواع برج  های خنک کن، به شکل مستطیل است که ارتفاع تقریبی آن، چهل متر و طول آن، هشتاد متر می باشد.

سایز های بزرگ تر این دستگاه با ارتفاعی در حدود دویست متر و قطر یک  صد متر برای تهویه سازه هایی غول  پیکر و هذلولی شکل به کار می روند. بیشتر برج های خنک کننده ای که از نوع هذلولی هستند در نیروگاه های هسته ای مورد استفاده قرار می گیرند. اما تعدادی واحد بزرگ شیمیایی و برخی واحد های صنعتی نیز وجود دارند که آن را به کار می برند. در مجموع در کنار تعداد کمی برج خنک کننده عظیم  الجثه، می توان گفت بیشتر آن ها دستگاه هایی کوچک هستند که برای تهویه هوای واحد های مختلف صنعتی یا مسکونی مورد استفاده قرار می گیرند.
انواع برج های خنک کننده مکانیکی و طبیعی
اگر بر اساس نیروی جریان دهنده هوای ورودی، برج های خنک کننده را تقسیم بندی کنیم، در دو دسته برج مکانیکی یا فن دار و برج طبیعی یا بدون فن قرار می گیرند.
برج های خنک کننده مکانیکی یا فن دار:
عملکرد این دستگاه ها بدین صورت است که هوا توسط یک یا چند فن به داخل برج آورده می شود. مزیتی که این روش دارد، فضای کمتر اشغال شده توسط آن ها نسبت به برج های خنک کننده بدون فن می باشد. همچنین وارد شدن هوا به داخل برج تا زمانی ادامه پیدا می کند که فن ها فعال باشند. اما در کنار این نکات مثبت، نکته ای منفی نیز وجود دارد که لرزش و صدای بسیار زیاد تولید شده توسط این نوع برج می باشد.
برج های خنک کننده طبیعی یا بدون فن:
در این نوع دستگاه، رد و بدل شدن هوا میان برج و محیط بیرون به طور طبیعی انجام می گیرد. مزیت هایی که این نوع برج نسبت به نوع دیگر دارد، استفاده کمتر از انرژی الکتریکی می باشد. علاوه بر آن وجود قطعات متحرک کمتر در این دستگاه سبب می گردد صدای تولید شده کمتر باشد و آب به فضای پیرامون پاشیده نشود. اما نکته منفی برج های خنک کننده طبیعی، قدرت کمتر آن ها و نیازمند داشتن به هزینه بیشتر برای ساخت، است.
سخن آخر
یکی از معتبرترین شرکت هایی که در زمینه تولید و تهیه برج های خنک کننده و دیگر ابزاری که با آن در ارتباط است فعالیت می کند، شرکت رسام سرما می باشد. شرکت رسام سرما از مواد اولیه مرغوب استفاده نموده و به تولید محصولاتی نظیر پکینگ برج خنک کننده و انواع برج ها می پردازد که قادر است استاندارد های جهانی را کسب کند و باکیفیت بالا به دست مشتریان برسد. بنابراین پیشنهاد می شود در صورت نیاز به محصولات در ارتباط با برج های خنک کننده، از تولیدات این شرکت خریداری نمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش های موردنیاز علامت گذاری شده اند *