بلاگ

آب پخش کن برج خنک کننده ، انواع اسپرینکلر برج خنک کننده

آب پخش کن برج خنک کننده در کولینگ تاور وظیفه دارد تا آب را در دستگاه پخش کند که به آن اسپرینکلر هم گفته می شود. این قطعه از جنس آلومینیوم، چدن، برنج و یا استیل می باشد که مرکز پخش و توزیع آب در برج خنک کننده است.در برج های مخروطی یا مدور بیشتر از اسپرینکلر استفاده می شود که در طرح و اندازه مختلف می توان آن ها را در بازار یافت.

آب پخش کن برج خنک کننده چیست؟

در کولینگ تاور به منظور خنک شدن تمام آب ورودی لازم است که قطعه ای برای پخش آب وجود داشته باشد تا آب را به خوبی توزیع نماید. این قطعه که سیستم مرکزی پخش آب است، اسپرینکلر، نازل نام دارد. این قطعه تنها در کولینگ تاور مدار باز گرد و یا مخروطی وجود دارد.

عملکرد اسپرینکلر برج خنک کننده

زمانی که آب با فشار وارد کولینگ تاور گرد می شود، باعث چرخش اسپرینکلر یا نازل ها می شود. این چرخش باعث می شود تا آب به صورت دوار بر روی پکینگ برج خنک کننده پاشیده شود. از آنجایی که کارکرد قطعه به شکل دوار و  چرخشی می باشد باید در فشار کاری بسیار دقت داشت.

اجزای تشکیل دهنده اسپرینکلر برج خنک کننده

این دستگاه دارای بخش ثابت به نامstator  و بخش متحرک به نام rotor می باشد. قسمت ثابت قطعه بر روی لوله ورودی کولینگ تاور قرار دارد که در این قسمت بسته و  محکم می شود. قسمت متحرک نیز قسمتی سن که به صورت دایره وار گردش می کند و با استفاده از پیچ متحرک محکم می گردد و  پخش آب را انجام می دهد. برای روانکاری آب پخش کن برج خنک کننده با سایز بالای ۴ اینچ  از شیوه روغن کاری استفاده می شود. در صورتی که اندازه نازل بزرگتر باشد از این جهت که ورودی و فشار آب بیشتر است یک ورودی برای روغن در نظر گرفته شده است.

انواع آب پخش کن برج خنک کننده

در کولینگ تاور میزان توزیع آب بر اساس ظرفیت برودتی انجام می شود. به همین دلیل اسپرینکلرها در سایزهای مختلفی ساخته می شوند بنابراین می توان گفت دبی ورودی برج خنک کننده تعیین کننده سایز آب پخش کن می باشد و برعکس. به طور کلی نازل ها از سایز ۲ تا ۱۲ اینچ  قابلیت تولید دارند.

جنس آب پخش کن ها ممکن است پلیمری یا فلزی باشد. عوامل مختلفی مانند ظرفیت برودتی، دبی آب ورودی، فشار کار و اتصالات مختلف سایز و طرح آب پخش کن مورد استفاده را تعیین می کند. که هریک از آن ها کارایی متفاوتی دارد.

آب پخش کن آلومینیوم

این نوع آب پخش کن بیشترین استفاده در کولینگ تاور را دارد و از آلومینیوم خام با مشخصات در خواستی مشتری ساخته می شود. این قطعه می تواند رزوه ای یا دارای پیچ خودکار باشد. آب پخش کن برج خنک کننده از جنس آلومینیوم به دلیل سبکی و مقاومت بالا، مصرف انرژی کم، فشاری کاری پایین، قیمت مناسب، مجهز به سیستم روغن کاری در سایزهای بالا بیشترین استفاده و کاربرد را در کولینگ تاور مدور دارد.

آب پخش کن چدن

این قطعه با استفاده از قالب های مختلف و ریخته گری تهیه می شود. از همین رو این قطعات در طرح و اندازه های مختلفی قابل سفارش می باشند. این قطعه در برابر جنس آلومینیوم وزن و فشار کاری بیشتری دارد. زمانی از این قطعه استفاده می شود که فشار آب در گردش زیاد باشد این قطعه از سایز ۴ تا ۱۶ در بازار موجود می باشد.

آب پخش کن برنجی

آب پخش کن برج خنک کننده از جنس برنج بهترین نوع آب پخش کن می باشد. تولید این قطعه با استفاده از دستگاه برشکاری می باشد. آب پخش کن برنجی دوام و مقاومت بالایی دارد، رسوبگذاری در آن اتفاق نمی افتد و بدون نیاز به روغن کاری به خوبی کار می کند همچنین استفاده از این قطعه در کولینگ تاور کم ترین صدا رو تولید می کند و در برابر فشار بالا مقاومت بسیاری دارد. اما قیمت قطعه با این جنس بسیار زیاد است.

بهتر است از اسپرینکلر برنجی در کولینگ تاور سیستم سرمایشی استفاده شود. این قطعه از سایز ۳ تا ۸ اینچ قابل سفارش هستند. معمولا سایزبندی و قالب تولید اسپرینکلر برنجی و آلومینیومی کاملا شبیه هستند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش های موردنیاز علامت گذاری شده اند *