بلاگ

عملکرد برج خنک کننده مکعبی چگونه است؟

مزایای برج خنک کننده مکعبی

عملکرد برج خنک کننده مکعبی چگونه است؟ برج خنک کننده یا کولینگ تاور یکی از مهم  ترین لوازمی است که در صنعت از آن استفاده می  کنند که عملکرد آن باعث خنک شدن آب می شود؛ اما جالب است بدانید که برج های خنک کننده انواع و اقسام متفاوتی دارند که در این مقاله تصمیم گرفتیم راجع به عملکرد برج خنک کننده مکعبی با شما صحبت کنیم و اطلاعات مفیدی را در اختیارتان قرار دهیم. پس با ما همراه باشید.
تعریف برج خنک کننده مکعبی
کولینگ تاور مکعبی جزء رایج ترین انواع برج خنک کننده محسوب می شود که از جنس فایبرگلاس است. دلیل این که به آنها مکعبی می گویند، به خاطر شکل و شمایلشان می باشد. معمولا از این کولینگ تاور ها داخل فولاد، نیروگاه و پتروشیمی استفاده می شود که ساختار و اضلاع منظم و برابر آنها باعث می شود تا انتخابشان کنند. عملکرد برج خنک کننده مکعبی مانند هر برج خنک کننده دیگری، خنک سازی آب می باشد و در نتیجه در صنعت از آن ها استفاده می کنند که در این مقاله با عملکرد آن بیشتر آشنا خواهید شد.

برج خنک کننده مکعبی از چه موادی ساخته می شود؟
این برج های خنک کننده انواع مختلفی دارند و در نتیجه متریالی که در آنها به کار می رود هم متفاوت است؛ اما همانطور که بالاتر هم گفتیم، رایج ترین نوع برج خنک کننده از جنس فایبرگلاس است. البته انواع دیگری از آنها هم هستند که از گالوانیزه یا چوب ساخته شده اند. فلز هم گاهی اوقات در ساختار شان استفاده می شود که کاربرد کمتری دارد. مدل چوبی، گالوانیزه یا فلزی، رسوب گرفتگی بیشتری دارند و در نتیجه احتمال خرابی آن ها بیشتر است و ممکن است که راندمان خوبی نداشته باشند. در پالایشگاه، پتروشیمی و نیروگاه ممکن است از ذوب فلز برای کاهش دمای تاسیسات استفاده کنند که عملکرد برج خنک کننده مکعبی را بهبود می بخشد.
برج خنک کننده مکعبی فایبرگلاس چگونه کار می کند؟
حال که قرار است در مورد عملکرد برج خنک کننده مکعبی توضیح دهیم، باید بگوییم آب گرمی که در پروسه فعالیت تجهیزات صنعتی تولید می شود، باید در یک چرخه قرار بگیرد تا بتواند خنک گردد که در چنین حالتی این آب گرم از طریق یک سری لوله و انشعابات که به قسمت فلنچ دستگاه متصل هستند، وارد تجهیزات صنعتی می شود که آن جا یک نازل یا پخش کننده آب وجود دارد که کارش شکستن جریان آب می باشد و در مدار تلاطم ایجاد می  کند و باعث می  شود که قطرات آب روی پکینگ پاشیده شود.

پکینگ های داخل برج خنک کننده مکعبی سطح تماس و زمان آن را که با برخورد سیال می باشد را بالا می برند.  زمانی که با جریان هوا تماس پیدا می کند، دما کاسته می شود؛ سپس این جریان آب در فرآیند تبخیر به صورت بخار اشباع از داخل مدار خارج می شود و بعد؛ مدار بیرونی روی کار می آید و باعث می  شود که برای تامین آب مورد نیاز، سطح آب را به طور مداوم کنترل کند. گردش هوا در عملکرد برج خنک کننده مکعبی به وسیله چرخش فن اتفاق می افتد که در اکثر برج های مکعبی که مدار باز هستند، جریان هوایی مخالف در خلاف جهت پاشش آب تولید می گردد که در نهایت آب خنک می شود و این آب خنک شده در قسمت تشتک دستگاه جمع می شود و تجهیزات صنعتی را خنک می کند و به سوی آن ها پمپاژ می گردد.
مزایای برج خنک کننده مکعبی
حال که با عملکرد برج خنک کننده مکعبی آشنا شدید، باید اشاره ای به مزایای آن داشته باشیم که شامل موارد زیر است:

طراحی این برج  ها خاص و مکعبی شکل می باشد که باعث می  شود وزن کمتری داشته باشد و راندمان آنها افزایش پیدا کند.
ساختار مناسبی در آن وجود دارد و از الکتروموتور با مصرف برق پایین بهره مند است که یکی از مزایایِ مهم آن محسوب می شود.
دارای فن های توخالی و محوری شکل هستند که لرزش را به حداقل ترین حالت ممکن می  رساند.
لایه ای در زیر فن برای آنها وجود دارد که آب را به بیرون از برج خنک کننده می فرستد.

کلام آخر
وقتی که می خواهید برج خنک کننده خریداری کنید، قطعاً باید انواع آن را بشناسید که یکی از مهمترین و پرکاربردترین ها انواع مکعبی است که در این مقاله با عملکرد برج خنک کننده مکعبی آشنا شدید؛ اما بهتر است که از یک منبع معتبر آنها را خریداری کنید که پیشنهاد ما چیزی به جز سایت رسام سرما نیست که می تواند با کیفیت ترین محصولات را در اختیار شما قرار دهد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش های موردنیاز علامت گذاری شده اند *